Powered By Blogger

Thursday 8 December 2011

Cara Penjagaan Kulit Muka Lelaki



Untuk kebanyakan lelaki, penjagaan kulit muka ni dianggap hal kecik je. Sangat jarang untuk lelaki menghabiskan masa menjaga kulit terutama kulit muka. Walaubagaimanapun, penjagaan kulit yang betul memang sangat penting.Kulit adalah barisan pertama pertahanan badan kita yang akan menentang penyakit dan kuman.
Tambahan pula, semakin kita berumur, kulit kita akan semakin hilang sifat tegangnya. Makanya, kedutan dan garisan akan mula timbul. Tips – tips kali ini akan membantu korang menjaga kulit muka tanpa perlu membelanjakan ratusan ringgit membeli produk-produk yang menjanjikan ‘keajaiban’. Okay, let scroll down
korang perlu sedar yang penjagaan kulit muka tak semestinya perlukan masa yang lama. Beberapa minit pun dah cukup


* Basuh kulit muka korang dengan sabun yang lembut. Jangan gunakan sabun yang keras kat muka korang. Lepas tu, bilas dengan air sejuk.
*Cuci muka korang dengan air suam dan pencuci jenis ‘deep cleanse’ sekali atau 2 kali seminggu. Ambik kain tuala kecik yang lembap,gosokkkan deep cleanser tu dalam pergerakan arah bulatan. (gosok kat muka tau).Pori- pori korang akan dibersihkan dan kulit korang akan rasa lebih best. Ingat jugak, sentiasa lap muka dengan tuala bersih.Lepas tu, pakai la pulak losen pelembap ataupun aloe vera.
*Bercukur ni sesuatu yang kasar pada kulit muka, so korang kena buat dengan cara betul.Basahkan kulit muka dengan air suam sebelum pakai krim pencukur. Biarkan dulu krim pencukur tu kat muka korang untuk beberapa minit, baru lah start bercukur.Lepas bercukur, bilas dengan air sejuk. Krim ‘after shave’ pun penting untuk korang pakai lepas bercukur. Krim ni berfungsi untuk kurangkan rasa pedih lepas bercukur.




* Jaga pemakanan, amalkan diet seimbang dan gaya hidup aktif. Lebihkan memakan buah buahan dan sayuran sebab buah dan sayur ada banyak bahan anti-oksida yang boleh melambatkan proses kerosakan kulit. Cuba elakkan makanan yang digoreng dan berminyak.
* Kerap bersenam akan meningkatkan kadar metabolisma.Berpeluh membolehkan sistem dalaman korang bersih secara tak lansung.
*Cara yang paling mudah untuk jaga kulit, minum sebanyak mungkin air masak. Kalau korang ni peminum tegar air berkarbonat dan kaffein, maka korang kena lebih banyakkan minum air masak lah. Majoriti sel badan kita adalah daipada air jadi masuk akal lah untuk kita sentiasa hidrasi.
Rajin mengamalkan tips-tips ni takkan dapat buat korang jadi cover model dalam masa yang singkat.hehe. Cumanya, kulit korang akan lebih sihat dan kelihatan muda.


No comments:

Post a Comment